Saturday, 6 June 2015

5 PETUA ATASI KULIT BERMINYAK

Assalamualaikum.

Honestly cakap, few months ago aku telah berjaya atasi masalah kulit muka yang berminyak. Yeah! Masa bila aku sedar bahawa masalah kulit berminyak ni selesai? Okay, terima kasih sangat-sangat dekat hakak-hakak daripada kos Sains Rumah Tangga UPM yang selalu invite diri ini untuk jadi model amali korang sepanjang semester ni. So far dah 4 kali aku masuk makmal kosmetik dia orang untuk make up session, facial muka dengan menggunakan masker Pupu, facial muka dengan bahan semula jadi and last sekali pedicure. After pedicure session aku dah start busy and tak dapat lah rawatan percuma lagi for every week. Heheee~

Me before i got the treatments.
So, masa buat facial treatment dengan kak Syikin that day, tu lah first time aku mencuba rawatan yang betul-betul profesional macam dekat spa. Muehehehe, selalu iolls buat manual jer kat bilik. Mula-mula dia orang guna scanner dulu untuk tengok jenis kulit muka yang kita ada, then guna stimer and terus buang whiteheads and blackheads. Lepas cuci siap diurut pulak muka aku, seriously hilang stress aku penat bekerja. Lagi best bila guna Pupu which is sejenis masker yang diperbuat daripada larva gunung berapi yang dibeli dari Indonesia. Balik jer dari session dengan dia orang, memang lain sangat rasa muka ni.

So masa memula guna scanner tu lah dia orang cakap kulit muka aku normal. Aku pun terkejut sebab kalau tak silap last 2 weeks before aku buat session tu, aku baru jer mintak khidmat nasihat sorang pakar kulit dan kosmetik ni and he said aku ada masalah muka berminayk. So he recommended me untuk beli product Nutrimetics APRICOT di mana aku just guna dia punya foaming cleanser, toner dan oil free moisturiser jer dalam tempoh 2 minggu. Tapi yang baguih nya pakar kosmetik dan kulit tu ialah, dia siap bagi personal guides lagi masa bila nak guna cleanser, toner dan moisturiser dan siap bagi jadual lagi masa bila aku kena buat facial muka sendiri. Weeee! Khidmat nasihat percuma taw iolls dapat, untung kan? Besides, ada jugak lah beberapa saranan yang pakar kosmetik tu pesan and aku follow up dengan dia jer. So here are few tips that I'm gonna share with you guys yang ada masalah kulit muka berminyak macam aku dulu.

1. KAWAL PEMAKANAN ANDA!
Dulu sebelum aku dapat khidmat nasihat pakar, aku suka sangat makan junk food. Pantang singgah supermarket atau kedai runcit, berpaket-paket jajan aku hangkut bawak balik. Yang menjadi peberet aku ialah Chachos, Twisties dengan Cheezels. Even makan nasi goreng pun aku akan gantikan keropok ikan dengan Chachos tu. Haaa, pelik kan menu aku? Mana muka tak berminyak. Then masa jumpa pakar kosmetik tu, dia terus tanya."You selalu makan junk food ke?" And I was like... Errr, mana dia tahu eryh?? Hahah. He said, salah satu faktor utama punca muka kita berminyak ialah pemakanan. When I think it back, yeah! Aku memang suka makan makanan berminyak like ayam Uncle Bob, Tom Yam daging, pisang goreng. Ahhhaaa, salah sendiri kan sebab tak jaga makan! Pastu mula gagau bukak majalah and google tips nak atasi masalah muka berminyak. LOL! Lepas balik jumpa pakar hari tu, aku terus nekad nak ubah gaya pemakanan tak sihat tu dah. Tipu sangat lah kalau aku tak curi-curi makan junk food lepas tu, tapi 2 3 minggu sekali lah baru makan. I remembered that pakar said, "You nak cantik tak? Nak cantik jaga makan." Hahaaa, scary giler ayat! From that day tiap kali pergi supermarket, aku akan gantikan jajan yang berpaket-paket tu dengan buah yang aku suka macam anggur, limau and wajib beli tomato cherries sebab aku suka makan mentah. Lagi gigih bila aku singgah pharmacy untuk cari vitamins yang baik untuk kulit. Kata nak cantik. Kahkahkah. So kepada mereka yang ada masalah muka berminyak ni, jom ubah gaya pemakanan korang! Kurangkan junk food, and makanan yang berminyak dan berlemak. Selain makanan macam ni boleh menyebabkan muka korang berminyak, ini jugak antara punca utama jerawat tumbuh kat muka taw?

2. SALAH PILIH KOSMETIK
Yang ini memang silap aku jugak lah sebab asal aku rasa benda tu ok, aku main taram jer tenyeh kat muka. End up bila lap dengan tisu minyak, nahhh.. Tak cukup sehelai tisu minyak kau nak lap sebab minyak kat muka kau dah macam minyak nak goreng ayam jah! Antara produk kosmetik yang aku tak boleh pakai ialah BB Crime daripada Silky girl yang roll punya. Punca aku pakai menda alah ni ialah sebab aku pernah tengok kawan aku pakai. Sebabnya aku tengok dia pakai macam okay jer, macam cantik jer. Hahaa, pastu mula gedik pergi try..Mama dah pesan, jangan pakai produk sembarangan. Tapi apakan daya tiru kawan kan. -_-! So if korang ada masalah muka berminyak sekarang, stop dulu produk kosmetik yang korang guna. Sebab menurut pembacaan aku, produk kosmetik ni kan ada chemical substances, so dia boleh bagi korang side effects lah kalau kulit you alls jenis kulit sensitif macam aku. Better pilih kosmetik yang diperbuat daripada bahan-bahan mineral. Macam yang aku guna sekarang, produk penjagaan muka adalah daripada Apricot. ^_^

3. LIMAU NIPIS
Kulit muka berminyak boleh diatasi dengan menggunakan limau nipis. Yang ni memang aku selalu sangat buat, almost every week lah kalau ada masa. Caranya ialah just potong nipis limau tu, then gosokkan pada muka. Tapi ingat! Jangan pulak kau tenyeh kuat-kuat sebab limau tu masam and boleh buat muka kita pedih. Gosok secara ringan jer terutama kat hidung, pipi, dahi dan dagu. Biar selama 15 minit, then bilas. Hasilnya, korang rasa lah sendiri. Ini petua daripada mak aku taw!

4. PUTIH TELUR
Balik rumah memang masker putih telur ni wajib aku buat. Kesian mama asal aku balik jer peti ais mesti kurang bilangan telur, mana tidak 3 hari sekali aku duk buat facial jer. Hiks! Caranya ialah, just tebuk sikit jer lubang pada telur tu dan amik yang putih jer. Yang kuning kau pergi simpan dalam mangkuk dan buat kek. Heeee~ Pukul dulu telur putih tadi dalam mangkuk kemudian sapu jer kat muka. Biar sampai dia kering dan rasakan ketegangan yang maximum masa tu, ibarat pakai botox lah tegangnya. Ceh! Cakap macamlah aku pernah pakai Botox. Hahaa. Agak-agak dah kering, cucilah muka tu n gosok perlahan-lahan okay? Nak lagi efektif silalah guna sponge muka untuk cuci.

5. PISANG, SUSU DAN MADU
Menurut pembacaan aku, buah berkulit kuning ni efektif taw untuk atasi masalah muka berminyak. Lumatkan jer pisang yang ada and kalau ada susu dan madu silalah campurkan. Tapi kalau ikot style aku, kadang aku buat masker pisang jer. Kadang tak ada kerja, aku sapu lah susu tu sesajer kat muka and keringkan. Heee. Lepas rasa masker tu agak-agak dah meresap dalam kulit, cuci elok-elok, okay?



Hasilnya, ini lah dia. Nampak tak muka bahagia di situ? Hahaaa, iolls punya kulit tak flawless macam you alls. Beria jer aku buat entry bagi tips bagai. Hikhikhik! Soalan ramai yang tanya macam mana aku nampak makin kurus tu malas nak jawab. Rahsia! Hahaa, ok bye!


Thank you for reading.
View my Instagram via http://instagram.com/lurve_aloevera

2 AKTIVITI HUJUNG MINGGU YANG BERMANFAAT

Assalamualaikum.           Untuk korang yang masih berstatus bujang, entry kali ni khas untuk korang. Heeee. Siapa yang weekend dia selalu...